EEN YOGALES

WAT DOEN WE IN EEN YOGALES?
Kundalini yoga is een dynamische vorm van yoga.
In de les maken we gebruik van lichaamshoudingen (asana’s), ademhalingsoefeningen (pranayama) en houdingen voor de armen en handen (mudra’s). Er wordt ook gewerkt met meditaties. Meditatie reinigt het onderbewustzijn.
In Kundalini yoga wordt bij oefeningen en meditaties vaak gebruik gemaakt van mantra’s. Dit zijn bepaalde klankcombinaties die een diepe uitwerking hebben op ons hele wezen. Het is een specifieke technologie die ons leidt naar onze neutrale mind en zo helpen de mantra’s ons om angst te overwinnen en blokkades in onszelf op te ruimen.
We beginnen een les met intunen en na een reeks opwarmingsoefeningen, beoefenen we een Kundalini yoga Kriya (serie opeenvolgende oefeningen). Dan volgt een diepe ontspanning, die ons voorbereidt op een meditatie. De les wordt afgerond met uittunen. Elke kundalini yogales eindigt dan ook met ‘The Long Time Sun’ en 3x Sat Nam. 
Beperk yoga niet tot je wekelijkse yogales. Probeer wat je leert tijdens de les ook te integreren in je dagelijkse leven. Je kan beginnen met simpele dingen als lange diepe ademhaling.Zing een mantra of vraag naar een kriya of meditatie om af en toe thuis te doen.
Wat breng je mee naar een yogales?
Een flesje water, een dekentje of sjaal om je warm te houden tijdens de relaxatie en meditatie en eventueel een kussentje om comfortabeler te zitten. Het is best yoga te beoefenen op natuurlijke materialen. Wol of een schapenvacht is hier ideaal voor. Draag losse, comfortabele kledij.
Enkele tips
  • Eet best niet of licht tot 2 uur voor de les.
  • Yoga wordt best gedaan op blote voeten. In de voeten eindigen heel wat zenuwuiteinden die gestimuleerd worden tijdens de oefeningen.
  • Tijdens de eerste dagen van de menstruatie kunnen inspannende oefeningen voor vrouwen ongemakkelijk aanvoelen. Vuuradem of inverte houdingen kan je overslaan of vervangen door een alternatief.
  • Licht je leraar in bij specifieke problemen, letsels of zwangerschap.
  • Je doet de oefeningen mee naargelang je eigen flexibiliteit of uithoudingsvermogen. Forceer je lichaam nooit. Luister naar je lichaam en voel zelf aan hoever je kan gaan en pauzeer wanneer nodig.